Marcel: “Het was al snel duidelijk dat dit een langdurige inzet zou worden”

“Ik reed op de snelweg, toen ik in de verte al een gigantische zwarte rookpluim zag ontstaan. ‘Dat kan wel eens héél groot worden, dacht ik’. Toen ik ter plaatse kwam, zag ik een brand met een omvang waar ik versteld van stond. Zo’n grote brand in z’n kort tijdverloop maak ik niet vaak mee.”
“Het was maandagavond en ik had dienst als ‘Pelotonscommandant Logistiek’. In deze functie organiseer ik met mijn team onder andere rond langdurige en complexe incidenten alles op logistiek vlak, zoals eten, drinken, bijzondere blusmiddelen en ander bijzonder materieel. Als ik dienst heb houd ik meestal in een online systeem de meldingen die bij de brandweer binnenkomen in de gaten. Als er dan een groter incident plaatsvindt, dan kan ik snel en op tijd schakelen. Dat bleek tijdens dit incident ook handig: ik zag dat er een melding binnenkwam van een brand op een bedrijventerrein in Soesterberg. Binnen een paar minuten werd er door de meldkamer opgeschaald naar een ‘zeer grote brand’. Ik heb direct contact gezocht met de alarmcentrale en in overleg met hen de auto ingestapt om die kant op te gaan.
Toen ik van veraf de gigantische rookkolom zag, heb ik zonder twijfel alles qua logistiek in gang gezet. De brand was zó groot, dat ik al snel doorhad dat ik mijn taak niet in mijn eentje kon uitvoeren. Daarom heb ik de meldkamer verzocht om snel een tweede Pelotonscommandant Logistiek te alarmeren om mij te ondersteunen. En dat was nodig ook, want al snel werd duidelijk dat dit een langdurige inzet zou worden. Het éne na het andere blusvoertuig werd in pelotonsverband gealarmeerd. We hebben ook speciale crashtenders van Schiphol en vliegveld Lelystad ingezet: met deze voertuigen kun je met enorm veel water en zonder het voertuig te verlaten de brand van dichtbij te lijf gaan. Ook hebben we een drone ingezet om de stevigste brandhaarden te kunnen signaleren en zijn er waterwagens uit Gelderland ingezet. Uiteindelijk hebben we in totaal met zo’n 350 mannen en vrouwen gewerkt tijdens dit incident, waarvan ongeveer twintig collega’s logistieke ondersteuning boden.
Een inzet zo groot als deze komt niet vaak voor. Extra bijzonder is dat we kort hiervoor al een inzet hadden van deze omvang, in Leersum na de valwinden die daar plaatsvonden. De logistieke ervaring die we daar hadden opgedaan, met zo’n groot aantal hulpverleners, kwam tijdens dit incident goed uit. We hadden een goed beeld van de hoeveelheid personeel dat logistieke verzorging nodig zou hebben. We hebben er met elkaar voor gezorgd dat alle collega’s goed hun werk konden doen, met genoeg eten, drinken en rustmomenten. Hoewel zo’n brand natuurlijk verschrikkelijk is, was het mooi om te zien hoe we dit als regionale en interregionale organisatie met z’n allen aanpakten.
Met de valwinden in Leersum, deze brand in Soesterberg en tussendoor nog het assisteren in Limburg bij de overstromingen, maak ik nu in korte tijd drie van mijn meest bijzondere incidenten mee uit m’n carrière. En ik werk al 45 jaar bij de brandweer. Naast mijn taak als Pelotonscommandant Logistiek ben ik sinds elf jaar ook actief als Regionaal Functionaris Jeugdbrandweer. En om dan tijdens deze incidenten oud-jeugdleden als volwaardige brandweermensen aan het werk te zien, maakt mij trots. Dat laat zien hoe belangrijk het is dat voldoende jongeren zich blijven aanmelden bij een van de 24 jeugdbrandweerkorpsen in onze regio!”
