Uitval van stroom, gas of water

In Nederland is er meestal stroom, komt er schoon water uit de kraan en hebben we gas om het huis te verwarmen, te douchen of te koken op het gasfornuis. Toch kan het gebeuren dat er geen stroom, gas of water meer is.

Dit kan voor flinke problemen zorgen. Je zit thuis in het donker of in de kou. Je hebt geen water om te drinken of geen gas om mee te koken. Ook buitenshuis kan er overlast zijn: pinautomaten doen het niet en het internet en het mobiele telefoonverkeer werken niet. Stoplichten vallen uit, winkels moeten sluiten en je kunt niet tanken.

Wat je moet doen als er geen stroom is

  • Meld de storing bij het gratis Nationaal storingsnummer gas en stroom: 0800 – 9009.
  • Sluit deuren en ramen, zodat de warmte binnenblijft.
  • Hou de koelkast en de vriezer zo lang mogelijk gesloten en haal stekkers van apparaten uit het stopcontact.

Meer informatie

Een overzicht van stroomstoringen in de regio Utrecht vind je op de website van Stedin.

Wat je moet doen als er geen gas is

  • Meld de storing bij het gratis Nationaal storingsnummer gas en stroom: 0800 – 9009.
  • Sluit de gashoofdkraan af en schakel alle apparaten die gas gebruiken uit.
  • Is het koud buiten? Houd dan de warmte zoveel mogelijk binnen. Gebruik alleen de kleinste ruimte.

Als de gasstoring voorbij is

Als de storing voorbij is, moet je de waakvlammen opnieuw aansteken. Controleer eerst alle gastoestellen zoals fornuis, geiser en cv-ketel op een gaslucht voordat je de waakvlam aansteekt.

Was je niet thuis tijdens de gasstoring?

  • Kijk of er informatie over de storing in je brievenbus ligt.
  • Doe in geen geval het licht aan en zet geen schakelaars om als je de woning binnengaat.
  • Gebruik geen open vuur en rook niet.
  • Controleer of je een gaslucht ruikt. Ruik je gas, zet ramen en deuren open voor ventilatie en verlaat dan direct de woning.

Meer informatie

Een overzicht van actuele gasstoringen vind je op de website van Stedin.

Wat je moet doen als er geen water is

  • Zorg dat je voor 3 dagen water in huis hebt. Reken op 3 liter water per persoon per dag.
  • Zorg dat je schone lege flessen en een jerrycan in huis hebt. Als de storing langer dan 24 uur duurt, kun je ze vullen bij de waterdistributiepunten die het waterbedrijf beschikbaar stelt.

Woon je in een flat of appartementencomplex?

Houd er dan rekening mee dat water omhoog wordt gepompt met een hydrofoor. Deze kan uitvallen nadat de watertoevoer is onderbroken of als sprake is geweest van lage druk. De beheerder van de flat kan de hydrofoor resetten. Zorg dat je weet hoe je jouw gebouwbeheerder kan bereiken.

Wat je moet doen als je geen of weinig water hebt

  • Draai alle waterkranen dicht. Zo voorkom je mogelijke lekkages als je straks weer water hebt.
  • Vraag de buren of zij wel water hebben.
  • Controleer op de website van jouw waterbedrijf Vitens of Oase of de storing al bekend is. Zo niet, laat jouw waterbedrijf weten dat je geen water hebt.
  • Als de storing langer dan 24 uur duurt dan geeft de gemeente op sommige plekken water.

Kookadvies

Het drinkwaterbedrijf geeft een kookadvies als het de kwaliteit van het drinkwater niet kan garanderen. Als dit advies voor jou geldt, krijg je een oranje of rode kaart van het waterbedrijf in de brievenbus. Je moet dan het water koken voordat je het kunt gebruiken. Het waterbedrijf laat ook weten wanneer je kan stoppen met het koken van drinkwater.

  • Als je water wilt drinken, kook het dan 3 minuten vóórdat je het gaat gebruiken.
  • Gebruik een pan en géén waterkoker. De waterkoker kookt het water niet lang genoeg.
  • Een heet waterkraan of kokend waterkraan kun je wel gebruiken.

Meer informatie

Een overzicht van actuele waterstoringen vind je op de website waterstoring.nl. Of op de website van je drinkwaterbedrijf: Vitens of Oasen.

Voorbereiden op uitval van gas, water of stroom

  • Zorg voor een noodvoorraad in huis.
  • Ben je afhankelijk van stroom, zorg dan voor een noodaggregaat in huis. Dat is een apparaat dat werkt op benzine of diesel en waarmee je stroom kunt opwekken.

​​​​​​​Voorkom stroomuitval en storingen in gas- of watertoevoer

  • Laat werkzaamheden aan een gasleiding door een vakman doen.
  • Controleer voordat je gaat boren in de muur of er geen kabels en leidingen in de muur zitten.
  • Ga je klussen in de tuin? Meld dit bij KLIC, 0800-0080, zodat je weet waar kabels en leidingen liggen.