Veiligheidsregio Utrecht opent Humanitair Service Punt in Amersfoort

Vanaf maandag 11 april opent in Amersfoort een Humanitair Service Punt. De locatie in het stationsgebied van Amersfoort Centraal biedt een eerste opvang voor Oekraïense vluchtelingen die met de (internationale) trein reizen. In het Humanitair Service Punt (HSP) kunnen zij even op adem komen, iets eten en drinken en gebruik maken van sanitaire voorzieningen.

Vlag van Oekraïne

Na een kort verblijf reizen de vluchtelingen door naar een opvanglocatie waar zij langere periode kunnen verblijven. Zij worden hierbij geholpen door de Veiligheidsregio Utrecht die kijkt welke opvanglocatie elders in het land op dat moment beschikbaar is. Het Rode Kruis is aanwezig voor de begeleiding en (medische) ondersteuning van de vluchtelingen.

Amersfoort is de tweede HSP-locatie in de regio Utrecht. Ook de Jaarbeurs biedt kortdurende opvang voor vluchtelingen uit Oekraïne. Met deze tweede locatie is de Veiligheidsregio Utrecht voorbereid op mogelijk grotere aantallen Oekraïense vluchtelingen die de komende periode nog naar Nederland komen. Ook elders in Nederland zijn HSP-locaties ingericht in de buurt van stations waar internationale treinen stoppen.

Ander nieuws

-
06/05/2022

“Er lekte een heldere vloeistof uit en het zag er best pittig uit.”

Marc Bokhove is Adviseur gevaarlijke Stoffen (AGS) bij de VRU. Hij adviseert bij incidenten waar gevaarlijke stoffen in het spel zijn. Bij veel incidenten is dat het geval. Denk bijvoorbeeld aan een grote brand waarbij veel rook vrijkomt of een ongeval waarbij de tank van een voertuig is gescheurd of lekt. Marc vertelt over deze uitdagende functie:

Lees meer
Foto Saskia
22/04/2022

“Ik kan geen tandpasta verkopen, mijn werk moet maatschappelijk nut hebben”

Tijdens de Coronacrisis was Saskia van der Ree een van de communicatieadviseurs in het Regionaal Operationeel Team (ROT) Covid, ook wel Kernteam Covid genoemd.

Lees meer
video matching
20/04/2022

VIDEO: het matchen van vluchtelingen en opvanglocaties

De VRU is verantwoordelijk voor het ‘matchen’ van Oekraïense vluchtelingen met een passende opvanglocatie. Dit wordt gedaan door de mensen van het klantcontactcentrum (KCC) van de VRU. In onderstaande video wordt uitgelegd hoe dit proces in z’n werk gaat:

Lees meer