Robin: “Als centralist kon ik haar locatie doorgeven aan de brandweermensen ter plaatse”

"Het was Nieuwjaarsochtend 2019. Ik was aan het werk als centralist op de meldkamer toen we een 112-melding binnenkregen. Ik kreeg een jonge vrouw aan de telefoon die samen met haar twee vriendinnen op stap was geweest. Ze was volledig in paniek en wist niet waar ze was.

Uit haar verhaal maakte ik op dat zij en twee andere vriendinnen met de auto uit de bocht waren gevlogen en tegen een boom waren gecrasht. Op de achtergrond hoorde ik haar vriendin huilen. Zij was nog wel bij kennis, maar de derde vriendin die achterin zat, was door de voorruit gevlogen. De andere twee zaten vast in het voertuig en konden hun vriendin niet helpen. Op mijn vraag waar ze zich bevonden antwoorde de vrouw: ‘Ergens tussen Amersfoort en de Bilt’. Maar ze had geen idee waar ze precíes waren. Dat is een gigantisch gebied en die omschrijving was voor mij niet nauwkeurig genoeg om de brandweereenheden die kant op te sturen. Tegenwoordig zijn telefoons zo ingesteld dat we op de meldkamer je locatiegegevens kunnen inzien op basis van de zendmast waarmee je telefoon is verbonden. Maar ten tijde van dit incident wat dat nog niet mogelijk.

Heel even voelde ik mij machteloos: ik wist dat ze snel hulp nodig hadden, maar ik kon nog steeds niet achterhalen waar ze nu precies waren. Gelukkig was er een politieagent in de buurt die op dat moment geen dienst had, maar die het ongeluk had zien gebeuren. Hij heeft ons uiteindelijk de juiste locatie doorgegeven en is gestart met het reanimeren van het meisje dat uit de auto was gevlogen.

Sinds een paar jaar rukt ook de brandweer uit voor reanimaties en werkt hierin intensief samen met de ambulancedienst en politie. Die samenwerking tussen de verschillende hulpverleningsdiensten is erg belangrijk, zo bleek ook weer toen ik een melding binnenkreeg van een incident met een ouder echtpaar. Zij waren samen gaan wandelen in het bos toen de man ineens een hartstilstand kreeg. Met de ambulancedienst aan de telefoon is de vrouw begonnen met reanimeren. Het was moeilijk om duidelijk te krijgen waar ze precies in het enorme bosgebied waren. Samen met de politie en de ambulancedienst hebben we toen een grote zoekactie op touw gezet. De meerwaarde van de brandweer is in zo’n situatie dat brandweermensen heel lokaal bekend zijn met het gebied waarin ze uitrukken. Zo kon de vrouw uit het bos dingen omschrijven die zij onderweg had gezien, zodat ik als centralist dit weer kon doorgeven aan de brandweermensen ter plaatse. Hierdoor merk je dat je als brandweer ook echt een cruciale rol hebt in het hulpverleningsproces, in dit geval tijdens een reanimatie."

Centralist Robin aan het werk op de meldkamer

Ander nieuws

Knuffels na brand
20/10/2021

Marcel: "Je knuffel als enige houvast na brand"

Bij een woningbrand is het de brandweer die blust en Stichting Salvage die komt voor de rust en de schade-afhandeling. Als je bijvoorbeeld door brand niet meer in je woning kunt, regelt Stichting Salvage onderdak. Zij zorgen er ook voor dat je belangrijke spullen als opladers, medicijnen en de knuffels van je kinderen kunt meenemen. Marcel Swanink van Stichting Salvage vertelt hoe dat in zijn werk gaat. 

Lees meer
Brandweerman op ladderwagen
18/10/2021

Sander: “Dankzij de rookmelders is de brand beperkt gebleven”

Het is 23 april 2021, 01:20 uur als Sander van der Meer, brandweervrijwilliger bij post Woerden, wordt gealarmeerd voor een woningbrand. “Je weet niet of er nog personen in het huis zijn. Daar gaat je hart sneller van kloppen.” 

Lees meer
Vera Voges
15/10/2021

Vera: “Zonder rookmelders had ik het niet kunnen navertellen”

“Ik schrik wakker van een hard piepgeluid. ‘Is dat mijn rookmelder?’, schiet het door mij heen. Ik spring uit bed en doe mijn slaapkamer deur open. Direct zie ik dat het hele huis onder de rook staat. ‘Dit is niet best’, denk ik”.

Lees meer