Robin: “Als centralist kon ik haar locatie doorgeven aan de brandweermensen ter plaatse”

"Het was Nieuwjaarsochtend 2019. Ik was aan het werk als centralist op de meldkamer toen we een 112-melding binnenkregen. Ik kreeg een jonge vrouw aan de telefoon die samen met haar twee vriendinnen op stap was geweest. Ze was volledig in paniek en wist niet waar ze was.

Uit haar verhaal maakte ik op dat zij en twee andere vriendinnen met de auto uit de bocht waren gevlogen en tegen een boom waren gecrasht. Op de achtergrond hoorde ik haar vriendin huilen. Zij was nog wel bij kennis, maar de derde vriendin die achterin zat, was door de voorruit gevlogen. De andere twee zaten vast in het voertuig en konden hun vriendin niet helpen. Op mijn vraag waar ze zich bevonden antwoorde de vrouw: ‘Ergens tussen Amersfoort en de Bilt’. Maar ze had geen idee waar ze precíes waren. Dat is een gigantisch gebied en die omschrijving was voor mij niet nauwkeurig genoeg om de brandweereenheden die kant op te sturen. Tegenwoordig zijn telefoons zo ingesteld dat we op de meldkamer je locatiegegevens kunnen inzien op basis van de zendmast waarmee je telefoon is verbonden. Maar ten tijde van dit incident wat dat nog niet mogelijk.

Heel even voelde ik mij machteloos: ik wist dat ze snel hulp nodig hadden, maar ik kon nog steeds niet achterhalen waar ze nu precies waren. Gelukkig was er een politieagent in de buurt die op dat moment geen dienst had, maar die het ongeluk had zien gebeuren. Hij heeft ons uiteindelijk de juiste locatie doorgegeven en is gestart met het reanimeren van het meisje dat uit de auto was gevlogen.

Sinds een paar jaar rukt ook de brandweer uit voor reanimaties en werkt hierin intensief samen met de ambulancedienst en politie. Die samenwerking tussen de verschillende hulpverleningsdiensten is erg belangrijk, zo bleek ook weer toen ik een melding binnenkreeg van een incident met een ouder echtpaar. Zij waren samen gaan wandelen in het bos toen de man ineens een hartstilstand kreeg. Met de ambulancedienst aan de telefoon is de vrouw begonnen met reanimeren. Het was moeilijk om duidelijk te krijgen waar ze precies in het enorme bosgebied waren. Samen met de politie en de ambulancedienst hebben we toen een grote zoekactie op touw gezet. De meerwaarde van de brandweer is in zo’n situatie dat brandweermensen heel lokaal bekend zijn met het gebied waarin ze uitrukken. Zo kon de vrouw uit het bos dingen omschrijven die zij onderweg had gezien, zodat ik als centralist dit weer kon doorgeven aan de brandweermensen ter plaatse. Hierdoor merk je dat je als brandweer ook echt een cruciale rol hebt in het hulpverleningsproces, in dit geval tijdens een reanimatie."

Centralist Robin aan het werk op de meldkamer

Ander nieuws

Het coronavirus
14/01/2022

Winkels, sportclubs en kappers weer open per zaterdag 15 januari

Voor onderwijs, sport, winkels en kappers is per 15 januari meer mogelijk - onder voorwaarden. De regels voor het dragen van mondkapjes zijn aangescherpt. Vanwege het enorme aantal besmettingen blijven o.a. horeca en musea nog dicht.

Lees meer
Boostercampagne
13/01/2022

VRU ondersteunt grote boostercampagne bij GGD

Net voor de jaarwisseling riep onze algemeen directeur Jaap Donker VRU-medewerkers op om te ondersteunen bij de grootschalige boostercampagne van de GGD. Inmiddels is deze campagne volop bezig. We blikken met een paar collega’s terug op drie enerverende weken. 

Lees meer
Jaarwisseling
01/01/2022

Inzetbeeld jaarwisseling 2021-2022

Brandweer Veiligheidsregio Utrecht rukte uit naar 144 incidenten tussen 31 december 2021 18.00 uur en 1 januari 2022 06.00 uur. 

Bij het overgrote deel van de incidenten (136) ging het om branden. De brandweer is ter plaatse geweest bij 42 branden in personenauto’s.

Lees meer