Door COVID-19 is er een tekort ontstaan aan persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) voor de gezondheidszorg. Om de tekorten op te lossen is onder toeziend oog van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) een Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH) opgericht.

Valt uw organisatie onder een ziekenhuis, RAV of revalidatiecentrum, dan lopen uw bestellingen via het portaal van OneMed/QRS. Valt uw organisatie hier niet onder, dan loopt uw bestelling via het portaal van Mediq.

Zowel OneMed/QRS als Mediq leveren de producten aan u uit en factureren deze ook. In de opstartfase zal slechts een deel van deze producten beperkt beschikbaar zijn, maar de beschikbaarheid zal naar verwachting verder toenemen.

Beide portalen hebben een klantenservice met een sectie veelgestelde vragen. Mocht u vragen hebben dan kunt u deze raadplegen.

Op de website van de rijksoverheid is een lijst te vinden met materialen die nodig zijn. Kleine donaties van lokale ondernemers kunnen aangeboden worden aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Grotere donaties gaan via het landelijke coördinatiepunt Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Als aanbieders van zorg besluiten om (zelf) PBM’s in te kopen die niet voorzien zijn van een CE-markering, dan dienen zij zelf te controleren of deze PBM’s van voldoende kwaliteit zijn om hun cliënten en werknemers te beschermen. Hiervoor kunnende aanbieders van zorg bij verschillende bedrijven terecht die deze testen aanbieden (zoals Kalibra, TUDelft, Proqares, BSI, Inspec en bij Dekra via diens zusterbedrijf in Duitsland).

Mocht u een acuut tekort aan PBM hebben, d.w.z. minder dan 24 uur voorraad, dan kunt u een melding maken door een mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Als uitgangspunt voor gebruik van PBM hanteren wij de LCI richtlijn van het RIVM.